Search
Close this search box.

افزایش وزن نوزاد تازه متولد شده – آنچه طبیعی است و آنچه نیست

 

 

اندازه گیری وزن معمول ترین روش برای درک سلامتی هر موجودی در طی مراحل رشد است. وقتی نوزادان ما رشد می کنند ، آرامش در ما ایجاد می شود. افزایش وزن (همراه با قد) یکی از شاخص های اصلی رشد نوزادان تازه متولد شده است. از این رو ، برای والدین مشاهده و تجزیه و تحلیل دقیق افزایش وزن باید مهم باشد.

چرا اندازه گیری وزن نوزاد تازه متولد شده مهم است؟
در سطح جهان ، پزشکان متخصص اطفال و پرستاران بهداشت و درمان ، ترجیح می دهند نوزادان را برای 24 ساعت اول زیر نظر داشته باشند. این برای تعیین کاهش وزن یا افزایش وزن نوزادان است که نشانه روشنی از بهزیستی آنها خواهد بود. پس از آن ملاقات های هفتگی برای بررسی کودک صورت می گیرد. به شما توصیه می شود هر هفته کودک را برای معاینه به بیمارستان برسانید. این برای این است که اطمینان حاصل شود کودکتان غذای کافی برای بدست آوردن وزن مناسب را برخوردار است.

 

عوامل موثر در وزن نوزادان
در اینجا به برخی از عواملی که در وزن گیری یک نوزاد در طول رشد وی کمک می کند اشاره شده است.
عواملی که در وزن کودک شما نقش دارند ، بسیار فراتر از وزن تولد هستند

اگر به طور کلی شما یا خانواده والد دیگر دارای نوزادان بزرگ یا کوچک باشید.
ژن والدین نقش اساسی در وزن کودک دارند.
رژیم غذایی و حساسیت شما نسبت به بارداری نیز ممکن است بر وزن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، داشتن حساسیت شدید نسبت به غذا در طول یکی از سه ماهه شما ممکن است وزن کودک را تحت تاثیر قرار دهد.
برخلاف تصور عامه ، تحقیقات نشان می دهد که مادران جوان تر ، نوزادان کوچکتر به دنیا می آورند در حالی که زنان در سی سالگی فرزندان بزرگتر به دنیا می آورند.
ماه تولد نوزاد نقش مهمی در وزن هنگام تولد دارد. کودک نارس وزن کمتری را نسبت به نوزاد نه ماهه متولد شده دارد.
فرزندان اول خانواده وزن کمتری نسبت به فرزندان بعدی دارند.
دوقلوها / سه قلو مجبور به تقسیم تغذیه بین خود در رحم هستند و بدین ترتیب وزن تولد هر نوزاد کاهش می یابد.

وزن متوسط ​​نوزاد تازه متولد شده چقدر است؟
متوسط ​​وزن یک نوزاد تازه متولد شده بین دو و نیم تا سه و نیم کیلوگرم است. هر چیزی کمتر یا بیشتر غیر معمول است .

 

 

کاهش وزن طبیعی برای نوزادان متولد شده در روزهای اولیه پس از تولد
طبیعی است که نوزادان بعد از به دنیا آمدن وزن خود را از دست بدهند. پزشکان معتقدند که نوزادان در اولین روزهای زندگی خود تا 10٪ از وزن هنگام تولد خود را از دست می دهند. با این حال ، آنها طی ده روز تا دو هفته دوباره آن را به دست می آورند. نوزادان نارس زمان بیشتری را برای بازگشت به وزن هنگام تولدشان لازم دارند.

افزایش وزن طبیعی در روزهای اولیه پس از تولد
متوسط ​​افزایش وزن این نوزادان برای سه ماه آینده زندگی آنها بیست و پنج گرم در روز است. الگوی وزن به ترتیب به 20 گرم در سه ماهه دوم و 15 گرم درسه ماهه سوم تغییر می کند. متوسط ​​افزایش وزن یک نوزاد تازه متولد شده در یک ماه 175 تا 200 گرم در هفته است. می توانید آن را در هر ماه 700-800 (تقریباً) گرم حساب کنید.

اگر کودک به اندازه کافی تغذیه دریافت کرده باشد ، در پنج یا شش ماه دو برابر می شود.این نشان می دهد که نوزاد شما از تغذیه کافی برخوردار است.اینکه کودک به خوبی تغذیه شود یا خیر ، نگرانی چندین ساله ای برای والدین است. دویدن به بیمارستان برای بررسی وزن روزانه کودک امکان پذیر نیست. این علائم باید نشان دهند که آیا کودک به خوبی تغذیه شده است یا خیر:

بعد از سیر شدن گریه نمی کند
خوب می خوابد
بعد از سیر شدن او سینه های شما احساس سبک ترشدن می کند / شیشه شیر 8-12 بار در روز تغذیه می کند
مدفوع زرد رنگ است
پوشک خیس سنگین (6-8 بار در روز) شاخص های خوبی هستند
هر هفته افزایش وزن دارند

 

اگر کودک شما به اندازه کافی وزن اضافه نکرده یا وزن زیادی را از دست می دهد چه کارهایی باید انجام دهید 
والدین بعضی اوقات تمایل به نگرانی دارند.باید بدانید کودک برای رشد و پرورش به اندازه کافی مواد غذایی دریافت می کند. با این وجود نوزادان نباید در روزهای ابتدایی زندگی بیش از 10٪ از وزن هنگام تولد را از دست بدهند. این کاهش وزن 10٪ معمولاً به دلیل از بین رفتن مایعات اضافی است که کودک در رحم داشته .

مدیریت اضافه وزن یا کاهش وزن در نوزاد تازه متولد شده شما

اگر متوجه شدید که کودک شما بیش از حد وزن خود را از دست می دهد یا وزن بیشتری پیدا می کند ، می توانید موارد زیر را برای مدیریت آن امتحان کنید.

حفظ غذا: خوراک را کاهش دهید تا تعادل برقرار شود. اطمینان حاصل کنید که بیش از سه ساعت فاصله بین شیردهی وجود ندارد. همچنین ، اطمینان حاصل کنید که کودک شیر خشک را که بیشترین مقدار چربی برای نوشیدن دارد ، به اتمام رسانده و مصرف می کند.
هماهنگی: اگر کودک قادر به چسبیدن به پستان نیست و بنابراین غذای بسیار کمتری دریافت می کند ، در کلاس های شیردهی ثبت نام کنید. این کلاس ها به هم مادر و هم کودک کمک می کنند تا هماهنگی لازم را داشته باشند و تجربه بهتر شیردهی را داشته باشند. گزینه دیگر جایگزین کردن شیر مادر با یک بطری است.
تغذیه و سلامتی شما: اطمینان حاصل کنید که شیر کافی دارید. خوب بخورید و درست بخوابید. یک پمپ سینه ساده به شما نشان می دهد که چقدر شیر تولید می کنید. در حقیقت تحقیقات توضیح می دهد که پمپ باعث افزایش شیر مادر نیز می شود.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم
چند نشانه مشترک وجود دارد که ممکن است عدم توازن در پیشرفت وزن را نشان دهد:

کمبود خواب
ظرف دو هفته دوباره به وزن هنگام تولد برنگشته است
آرام کردن به نظر می رسد دشوار است و جلوی گریه را نمی گیرد

اگر این مسئله نگران کننده است ، لطفاً نزد متخصص کودکان خود بروید و همراه با آنها برنامه غذایی کودک و عادات خواب را مشاهده کنید. این شانس وجود دارد که تمامی اینها الگوی کودک شما باشد و به راحتی می توان آنها را به سمت تعادل بهتر پرورش داد.
با این حال ، هرگونه کاهش وزن غیر طبیعی در هفته های آتی منجر به مشکلات سلامتی مانند زردی (هایپربیلیروبینمی) و قند خون پایین (هیپوگلیسمی) خواهد شد.

اگر کاهش وزن زیاد باشد یا اگر متوسط ​​افزایش وزن را مشاهده نمی کنید ، شاخص هایی از قبیل:

در روز کمتر پوشک خیس استفاده می شود
خشکی لب یا پوست
دائماً تحریک می شود
پوست شل
قسمت نرم سرش فرو رفته است
اگرچه وزن هنگام تولد از اهمیت بسیاری برخوردار است ،اما اگر همیشه دچار شک هستید ، از مشاوره پزشک متخصص اطفال خود استفاده کنید تا او یا به شما کمک کند یا به شما اطمینان دهد که همه چیز خوب است.
این غریزه طبیعی است که والدین نگران الگوهای رفتاری غیرمعمول کودک باشند. کاهش وزن یکی از بدترین کابوسها در بین آنها است. اما ، لطفاً به یاد داشته باشید قبل از نتیجه گیری ، آرام باشید و با پزشک خود مشورت کنید. بهترین راه برای به دست آوردن تجربه در مورد کودکتان این است که آرام باشید ، نگران نشوید و در زمان مناسب از موارد مناسب مطلع شوید. هیچ فرمول بهتری جز آرام نگه داشتن خود و لذت بردن از فرزندپروری وجود ندارد!

 

ترجمه و گردآوری : وارش رنجبر

دیدگاهتان را بنویسید